Saturday, January 19, 2008

Aku hanya insan biasa..


Aku hanya insan biasa..


Kenapa?? Kenapa begitu sekali engkau menghina aku??.. aku tahu, aku hanya insan biasa.. yang tidak punya kehebatan apa2.. aku tahu, aku masih merangkak di dalam dunia cara hidup yang sebenar, tapi itukah herdikan engkau buat aku??.. hati ini cukup terasa dengan kata2 itu.. pedih menusuk kalbu.. menjadikan aku pilu.. pilu kerna terasa hina setelah dihina..

Ya, benar.. memang aku jahil akan baris2 huruf perkataan arab.. aku bukannya mengaji di mesir seperti kalian.. tidak pula berkesempatan menuntut di sekolah agama.. tapi itu tidak menghentikan aku untuk terus mendalami bahasa al-qur’an.. tapi mengapa aku dihina begitu sekali pabila tidak memahami ayat2 yang engkau ajukan??.. aku sedar aku tidak pandai berbahasa arab.. tapi itu tidak pernah bermakna aku tidak berusaha belajar.. tapi kenapa?? Kenapa aku dihina apabila tidak mampu menguasai bahasa itu?.. biarlah.. aku pasrah.. kerna aku tahu, hanya Engkau yang tahu sejauh mana aku berusaha..

“ mengorat lelaki di sana sini”.. astaghfirullah.. kenapa aku difitnah begitu sekali?? Apa salah aku??.. demi Allah, aku tak pernah berbuat demikian.. dan aku tidak pernah berniat demikian.. tapi kenapa aku dituduh sedemikian rupa?? Tenanglah wahai hati.. sesungguhnya engkau lebih mengetaui apa yang telah engkau amalkan..

‘Solat tidak pada awal waktu, tapi nak mengaku muslimat sejati!’.. tohmahan demi tohmahan aku terima dengan redha.. aku tak mengerti apakah tanda semua tuduhan ini.. Mungkin Dia ingin memperingati aku.. mungkin juga Dia ingin menguji kesabaranku.. hati mana tak pedih bila dituduh macam2.. hati mana tak pilu bila terpaksa menelan sesuatu yang pahit..

Sabarlah, sabarlah wahai hati.. sabarlah engkau sehingga sabar itu tahu engkau sedang bersabar...

p/s: moral of the story: mudah untuk melafazkan kesabaran tapi bukan mudah untuk diamalkan.. tohmahan dan kejian serta kritikan bakal menguji kesabaran kita semua.. ni baru sedikit.. masih banyak lagi menanti dalam perjuangan.. mudah2an kita tergolong dalam golongan mereka yang sabar…insyaallah..

No comments: